أخبارثقافه و فنشعر وادب

الفصل الأربع الجزء الأول ( سر حواء )

و.ش.ع

بقلم_ راويه أبو غدير


احيانا الفضول يجعلني نقع في اشياء غريبة ويتم الوقوع الي سرداب السراب ونصبح جزء من رواية ليس نعرف له نهاية.
للأشخاص :-
مراد العسقلاني صحافي فى جريدة خلود.
قاسم السليمان مهندس زراعي.
حواء سيدة فى الأربعينات.
نورهان بنت قاسم السليمان.
وتم رجوع التلاته فى بيت حواء فى نفس المكان قاسم امام اسراء.
مراد إمام امانى.
نورهان إمام والدتها اشجان.
قالت حواء بتسامة :- اسراء تحبي أية .
اسراء بدموع :- عايزة معايا.
قاسم بخوف :- فين.
اسراء بدموع :- انت السبب الحزن والقسوة والدموع وانت حر لى كدة واشمعنة انا ياقاسم .
وكان صوت مثل الرعد وكان يرتعش قال مراد بدموع :-
سامحي يااسراء .
اسراء بحزن :- لا مش هسامح إلزام يدوق من كاس لى دوقتو ياحواء.
امانى بدموع :-
اسراء سامحي وانا اسفة خدني بدل ابوي.
حواء ضحكت بصوت عالى وانتي ذنبك أية القرار فى ايد اسراء.
قامت اسراء وقربت من قاسم وهو مش قادر يتحرك من الكرسي وحس بيه كانة حية وضعت يدها على شعره.
ونظرات لى حواء عايزة معايا ياحواء.
وظهر سكين إمامة اتفدلي .
وكان هو يرتعش هتعاملي أية.
مسكت اسراء السكنه وهى توجد عليها دماء .
اماني تصراخ ابوي .
وبفعل يشعور قاسم بسكنة على رقبته والدماء تنزل وهنا ضحكت .
حواء.. شكرا حبيبي الغالي.
واختفئ قاسم مع حواء وأثر الدماء على الأرض.
وكانت اماني تصراخ ابوي.
وهنا مراد انتي مين.
حواء وهي تقترب منها انت لى اقتحمت حياتي .
اماني بدموع :- مراد سامحني .
ضحكت حواء كما تدين تدان.
هو بدموع لى يا اماني انا كنت بحبك.
بدموع وهى تقوم ويحس باروحه كأنه عيشة.
انت السبب فكر خانتك لية مع صديقة عمري نيفين.
هو كانت نزوه وانا وعدتك غصب عني.
ضحكت وانا كمان غصب عني.
انتي ست لكي حدود الكان انا رجل.
قالت بدموع:- انا كمان لى حدود.
حواء خلاص يا اماني هو مش هتعرف بذنب وانتي مذنبة.
اماني بدموع سلام واعرف الدنيا سلف ودين.
هو بدموع اماني بحبك اسف.
ابتسمت اماني ربنا عوضك بانورهان سلام.
اشجان بدموع قامت حضنت بنتة بحبك.
واختفت .
قالت حواء :- نورهان انت حرة.
وقامت من على الكرسي واتفتح الباب نورهان ومراد.
صرخت حواء هو مش هيخرج أخرجي.
نورهان بدموع عايزة معايا ياحواء.
لا أخرجي .
والقيت نورهان روحه بره الشقة وكانت تخبط على الباب حواء.
وكتبت نورهان رواياته حواء ..
وتم ناجح الرواية وكتبت من تكون حواء واين مراد .
وكانت تحاضر ندوة ويظاهر مراد بدموع .
… مبروك
هى بدموع بحبك.
ظهرت حواء واختفئ مراد وهى تسلم له الجائزة مبروك.
ضحكت انتي مين ياحواء.
قالت بتسامة انا حواء ضحية .
مش فاهمة .
تعالي معايا.
حواء نور فتاه جميله كانت من أشد المعجبين بامراد العسقلاني.
اشتغلت مع كنت بحبها بجنون أصبحت اسمع كلامة مثل المسحورة فلاش باك.
وهى تبكي مراد انا حامل.
هو بتسامة وانا مالي كنت ضربتك على ايدك.
ورأت حواء وهى تبوس ايدي.
يستر عليها.
وهو يضحك ويطردها.
وفى غرفته تشرب سم وتنقل فى مستشفى .
وكانت نورهان حسة أنها بتحلم أو فى فلم روعب .
وقراءت فى جرائد عن موت الصحافي الكبير مراد العسقلاني.
بسكتة قلبية .
ورحت الشقة وسالت البواب تضحك الشقة دي مش مسكونة .
قررت تسكن الشقة وعندما تم فتح الشقة كانت عبارة
عن عناكب فى الحائطين ولايوجد اثاث ويوجد فأر.
قالت البواب :- هى الشقة عاملة كدة لى.
تضحك الااسف الشقة دي من سنين وهى مقفولة.
ومشيت وهي حسة أنها كانت فى فلم هندي.
ورجعت لى حياتة .
…. الحياه مثل رحلة تجعلني نعشق المغامرة والكان مش كل مغامرة يجب تجوازة.
يارب تكون الراوية عجبتكم هى خيال فى خيال.
… النهاية..

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى